הבדלים בין אדריכל לבין מעצב פנים

מה ההבדל בין אדריכלות לעיצוב פנים?

ההבדל העיקרי בין אדריכל למעצב פנים הוא המיקוד שלהם. אדריכלים עוסקים בעיקר בתכנון ובבנייה הכוללים של בניין, בעוד שמעצבי פנים מתמקדים בחללים הפנימיים בתוך הבניין. לאדריכלים יש גישה טכנית ומבנית יותר, בעוד למעצבי פנים יש גישה אמנותית ודקורטיבית יותר. אדריכלים מספקים מגוון רחב של שירותים, לרבות עיצוב ותכנון, ניהול פרויקטים וניהול בנייה. הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מהנדסים, קבלנים ואנשי מקצוע אחרים כדי להבטיח שפרויקט יושלם בזמן ובמסגרת התקציב. מעצבי פנים מספקים שירותים כמו תכנון חלל, בחירת רהיטים ותיאום צבעים. הם עשויים גם לעבוד עם אדריכלים כדי להבטיח שהחללים הפנימיים יהיו פונקציונליים ואסתטיים.

תפקידם של אדריכלים ומעצבי פנים בחברה הישראלית

לאדריכלים ומעצבי פנים יש תפקיד חשוב בעיצוב המראה והתחושה של החברה הישראלית. הם אחראים לתכנון המבנים והחללים שאנשים חיים ועובדים בהם, ולעבודתם יכולה להיות השפעה משמעותית על חייהם של אנשים. אחת הדוגמאות לכך היא עיצוב המרחבים הציבוריים בישראל. אדריכלים ומעצבי פנים ממלאים תפקיד מפתח בעיצוב פארקים, כיכרות ומרחבים ציבוריים אחרים המקדמים אינטראקציה קהילתית וחברתית. מרחבים אלו חשובים לקירוב אנשים ולטיפוח תחושת השייכות.

נקודות מבט מנוגדות

האדריכלים ממשיכים לטעון כי עיצוב החלל הפנימי נופל בתחום שיפוטם, שהאדריכל מוסמך בהשכלתו וניסיונו לעצב את שטח הפנים, ושתמיד הייתה להם את האחריות הזאת. אלא שהדברים השתנו. מורכבות עיצוב הפנים גדלה והיא דורשת היום מומחיות ומיומנויות ממוקדות יותר על מנת להגדיר חומרי עיצוב פנים, ארגונומיה, עיצוב לאוכלוסיות מרובות, עיצוב מקום עבודה, שליטה על מכלול המבנה, תאורה פנימית והיבטים אחרים של הסביבה הבנויה, המתמקדים בקנה המידה הפנימי.

שילוב אקדמאי של שני המקצועות

חינוך אדריכלי לא הצליח לספק את החוויה הממוקדת בקנה המידה הפנימי הדרוש על מנת לתמוך הלכה למעשה בעיצוב פנים ברמה גבוהה ומתפתחת. לכן, סטודנטים רבים ומוכשרים לאדריכלות, בחרו לרכוש השכלת עיצוב פנים על מנת ליישר קו באופן ישיר יותר עם היצירתיות והאינטרסים שלהם.

הטיעון המשכנע ביותר לסיבה בגללה מסלולי קריירה בתחום אדריכלות ועיצוב פנים צריכים להישאר מחוברים הוא למעשה פשוט: אי אפשר להפריד את עיצובו של בנין מעיצוב הפנים שלו. החלל הפנימי מתפתח ישירות מהרעיונות הצורניים והרעיוניים של הבניין, והבניין הוא (או אמור להיות) מושפע ישירות מאילוצים תכנוניים ומהתנהגות אנושית של החלל הפנימי. קשר זה בולט במיוחד בתכניות הלימודים של האקדמיה. קורסים בסיסיים העוסקים בעקרונות עיצוב התחלתי, היסטוריה, תורת תקשורת, גרפיקה או טכנולוגיית בנייה, זהים בבסיסם לחומר אותו לומד סטודנט מתחיל בארכיטקטורה או בעיצוב פנים.

ככל שהסטודנט לאדריכלות מרחיב יותר את הידע המקצועי שלו, כך מתפתחים אף המסלולים האקדמיים, ותלמידים נוטים לרכוש יותר ויותר השכלה הסובבת את המומחיות הרב תחומית. בפועל, תחום האדריכלות מורכב מפרויקטים אשר מתוכננים על ידי צוותים של מומחים. בעלי מקצוע בתחום האדריכלות תורמים מכישורם ויכולותיהם הקשורות לסולם בו הם עובדים ספציפית, אבל הם ימשיכו לחלוק את הידע המשותף עם אנשי מקצוע המבצעים את עבודת הבניה הפנימית.

התמונה האידיאלית

הקשר בין מבנה לבין חלל פנימי נותר קריטי. לכן, המחקר של אדריכלות והמחקר של עיצוב פנים אדריכלי בסביבה האקדמית צריך להתכונן כראוי למודל הדרך השיתופית והמשולבת של עבודה שהבוגרים ייתקלו בה בסביבתם המקצועית. עולם הארכיטקטורה צריך לבחור להרחיב את ההגדרה המקצועית שלו, על מנת להכיל ולהכיר באופן חוקי בעיצוב פנים, ואז תכניות עיצוב פנים ואנשי מקצוע יכולים ליישר קו מחדש במקצוע. במידה שזה אפשרי, זה עשוי להיות יעיל יותר לטווח הארוך על מנת לקדם דיאלוג בין שני המקצועות, במרדף אחר מודל שיתופי חדש שיעשה עבודה טובה יותר בתמיכה במומחיות משמעתית, והמטרה הסופית תהיה זהה, אבל שני הצדדים יגיעו אל השולחן על מנת לסכם את הפרטים.

ראו גם:
מה תפקידו של אדריכל פנים?

מהו חוק העיצובים החדש?

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
צרו איתנו קשר​
מאמרים אחרונים מהבלוג
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!