עיצוב בתים משותפים

אחד המאפיינים הברורים של אופי הבנייה העירוני הנוכחי הוא, כמובן, המעבר ההולך וגובר לבתים משותפים. כיום, כאשר מעוניינים לנצל כל חלקה טובה בעיר, הבנייה נעשית כלפי מעלה.

כשמתבוננים על עיצוב הבתים המשותפים, נתקלים במצב מעניין: מצד אחד, ברור כי מירב האחריות נופלת על הקבלן, האחראי להקמת המבנה. מצד שני, גם הדיירים עצמם יכולים לחולל תמורות חיוביות ביותר בעיצוב המבנה. הנה כל מה שחשוב שתדעו על התחום הזה.

עיצוב בתים משותפים

המשתנים שמרכיבים את המשוואה

כשמדברים על עיצוב בתים משותפים, מוציאים מן המשוואה, כמובן, את דירות המגורים עצמן. ההתבוננות תהיה על מספר שטחים משותפים, כל אחד מקבל התייחסות מבחינה עיצובית. הראשון הוא פנים הבניין, בעיקר בכל הנוגע ללובי הכניסה, למעלית, לחדר המדרגות וכיוצא בזה.

בלא מעט בתים משותפים, את עיקר ההתייחסות, מבחינה עיצובית, יקבלו החללים המשותפים האלה, ומסיבות ברורות: זהו שער הכניסה של כל דייר ודייר לבית שלו. המטרה העיקרית היא ליצור חלל מזמין ומפואר, שיתקבל היטב על ידי הדיירים ואורחים אחרים שעוברים בדרך הכניסה.

בפועל, ניתן לחשוב על לא מעט דרכים לעשות זאת, כשחלק מהתוספות אינן מסובכות כלל להוספה. עציצים, צמחים או פסלים קטנים בלובי הכניסה יכולים לחולל תמורות חיוביות ביותר למראה שלו. בנוסף על כך, בבתים רבים מושם דגש על תאורה צבעונית, שהופכת את המראה כולו למיוחד הרבה יותר.

בתים קטנים מעוצבים

יעילות

בתים ובתי מגורים קטנים מעוצבים נבנים כדי למקסם את ניצול השטח. הם מתוכננים כך שיהיו להם חדרים רב-פונקציונליים, כגון סלון שניתן להפוך לחדר שינה, או מטבח שיכול לשמש כפינת אוכל. חללים קטנים אלה מתוכננים להיות יעילים, כאשר כל סנטימטר של שטח מנוצל בצורה יצירתית. זה אומר שאתה מפיק את המרב ממרחב המחיה שלך מבלי לוותר על נוחות או סגנון. בתים קטנים ובתי מגורים משותפים הם ידידותיים לסביבה. הם דורשים פחות אנרגיה כדי לחמם ולקרר, מה שמפחית את טביעת הרגל הפחמנית ואת חשבונות האנרגיה שלך. יש להם גם השפעה סביבתית קטנה יותר במהלך תהליך הבנייה, מכיוון שהם דורשים פחות חומרים ומשאבים. זה הופך אותם לבחירה מצוינת עבור רוכשי בתים מודעים לסביבה שרוצים להפחית את השפעתם על כדור הארץ.

סבירות

בתים קטנים מעוצבים ובתים משותפים הם סבירים. הם עולים פחות לבנות ולתחזוקה מאשר עמיתיהם הגדולים יותר. יש להם גם ארנונה וחשבונות שירות נמוכים יותר. זה הופך אותם לבחירה מצוינת עבור רוכשי דירות ראשונים, זוגות צעירים וגמלאים שרוצים לצמצם ולחסוך כסף. בתים קטנים מעוצבים ובתים משותפים נוחים. הם נועדו להיות נעימים ומזמינים, עם כל השירותים הדרושים לך כדי לחיות בנוחות. יש להם מטבחים מודרניים, חדרי שינה נוחים וחדרי רחצה מסוגננים. יש להם גם שפע של אור טבעי, מה שגורם להם להרגיש מרווחים ואווריריים יותר. בתים קטנים מעוצבים ובתים משותפים נהדרים לבניית תחושת קהילה. מכיוון שהם קטנים יותר, יש להם לעתים קרובות קהילה מלוכדת יותר מאשר בתים גדולים יותר. זה הופך אותם לאידיאליים עבור אנשים שרוצים לגור בשכונה ידידותית ותומכת. הם גם נהדרים עבור אנשים שרוצים לחיות קרוב לשכניהם ולבנות מערכות יחסים מתמשכות.

עיצוב בתים משותפים וחשיבותה של גינה

עיצוב בתים משותפים רבים בישראל, ובייחוד באלה הנחשבים ליוקרתיים, במידה זו או אחרת, ניתן למצוא גינה מוריקה. סוגיית עיצוב הבתים המשותפים, בהמשך לכך, חייבת להתבונן גם על שטח זה. בלא מעט בתים, השאיפה היא ללכת על מראה ירוק ככל האפשר, ולבחור בדשא, בפרחים וכן הלאה.

במצב הזה, וכדי שהגינה לא תיפול לה אל בין הכיסאות, חשוב להביא גורם מקצועי שיטפח את הגינה, ויתחזק אותה באופן שוטף. כמו כן, כמובן שאל הוצאות ועד הבית נדרש להוסיף את עלויות ההשקיה: בלא מעט בתים, נבנית גינה משותפת מרשימה לכל הדעות, אלא שזו לא מחזיקה מעמד זמן רב.

בשנים האחרונות, חשוב להדגיש, גבר השימוש של עיצוב בתים משותפים ובבתים בישראל בצמחיה מלאכותית, בעיקר בפנים הבית. הסיבה המרכזית לכך היא, כמובן, שבמקרה הזה אין צורך לתחזוקה כלל וכלל. במילים אחרות: ועדי בתים רבים מעדיפים את פשטות הרכישה של אמצעים מלאכותיים, על חשבון התחזוקה של הצמחים הטבעיים, שמוצאים את מקומם בעיקר מחוץ לבניין.

ומה עם חזיתות המבנה?

ברוב המקרים, עיצוב בתים משותפים יתמקד בעיקר בשטחים שהוזכרו. עם זאת, ייתכן מצב בו הדיירים מעוניינים דווקא לעצב מחדש את חזיתות המבנה, ולו מכיוון שהן נראות, כמובן, לעיני כול.

מצב זה, יש להדגיש, נחשב המורכב ביותר לעשות, כשבמספר לא מבוטל של מקרים הוא יצריך אישור מהגורם שהעמיד את הבניין על תילו. צביעה מחדש של הבניין, למשל, היא פעולה שמבוצעת בלא מעט בתים משותפים ישנים.

הסוגיה הטכנית

הנקודה האחרונה שחשוב להדגיש היא שעיצוב בתים משותפים מכניס אותנו לשדה משחק שאינו פשוט כלל וכלל גם מבחינה בירוקרטית. לא ניתן לחשוב על שינויים מרחיקי לכת בבניין מבלי להשיג את הסכמתם של כל הדיירים, מה שלא תמיד אפשרי. במהלך השנים, לא מעט מחלוקות בין הדיירים, בהקשר הזה, הגיעו לשדה המשחק המשפטי.

בכל אופן, גם כשמחליטים כן לעצב את הבית המשותף מחדש, וגם כשמשיגים את הסכמת הדיירים, ראוי לחשוב כיצד אלה ישתתפו בסוגיית המימון. עיצוב כרוך בעלויות שאינן בהכרח מינימליות. העובדה שהסכום מתחלק בין לא מעט דיירים מקל על המשוואה, כך שנדרש להחליט כיצד יבוצע התשלום בפועל: למשל, כסכום חד פעמי, או כחלק מהתשלומים לועד הבית.

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
צרו איתנו קשר​
מאמרים אחרונים מהבלוג
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!