עיצוב פנים למסעדות

עיצוב פנים למסעדותמה מבדיל בין מסעדות? אילו גורמים קובעים את איכותה של המסעדה? כאן, ברור שלא מעט גורמים נכנסים לתוך המשוואה.

הראשון הוא, כמובן, טיב המנות שיוגשו לסועדים, פועל יוצא של רמת הצוות הקולינרי שבה. גם תפריט מגוון או מיקום אידיאלי יסייעו למיצובה של המסעדה. ובין כל הגורמים האלה, פשוט לא ניתן שלא להתייחס לעיצובה של המסעדה, שכולל בתוכו היבטים אסתטיים ופרקיים כאחד.

ההנחה: מסעדה צריכה להיות יפה

כשמדברים על עיצוב, הדימוי שעולה לראש הוא אסתטי במהותו. אין זה דבר מקרי: אחרי הכול, ככל שמסעדה מרשימה יותר מבחינה חזותית, כך גדלים הסיכויים שהיא תמשוך לקוחות.

העיצוב, לכן, חייב להתייחס לכל ההיבטים של המסעדה – החל מארגון השולחנות, דרך פריטי הנוי שיוצבו על השולחנות ועד לתמונות שיושמו על הקירות. המטרה היא להרשים את הלקוחות, שאינם באים לרוב רק על מנת לאכול מהתפריט של המסעדה. הליכה למסעדה, חייבים לזכור, כי בילוי לכל דבר ועניין.

אפשר לטעון בפה מלא (תרתי משמע) כי מסעדה חייבת לפעול על כל החושים של המבקרים בה. הטעם והריח, כמובן, הם פועל יוצא של האוכל שיוגש בה. חווית ההתבוננות, לעומת זאת, מתייחסת גם לאסתטיקה של המנות, אך גם לחלל הכולל בו הן מוגשות. ואגב, אין הדבר אומר שהמסעדה חייבת לבחור בעיצוב יוקרתי, המשדר פאר. כפי שנראה בהמשך, התדמית והאווירה שהיא מעוניינת ליצור הם המשמעותיים כאן.

חווית הביקור של הסועדיםמסעדה

עיצוב מסעדה חייב להעמיד במרכז את ריצוי הלקוחות השונים המגיעים אליה. גם אם המסעדה תגיש את התפריט העשיר והמרשים ביותר, וגם אם העיצוב שלה מוקפד מבחינה חזותית, הכול בטל בשישים כשהסועדים לא מרגישים בנוח בעת הביקור במסעדה. זהו בדיוק המקרה בו מסעדות צפופות מדי, המצטיינות במידה לא מבוטלת של רעש, מאבדות לא מעט לקוחות פוטנציאליים.

תכנון המסעדה חייב להתייחס לכל אחד מהחללים שבה, כמו גם על היחסים ביניהם. המרחק שבין המטבח לשולחנות, למשל, או דרכי הגישה של המלצרים בין השולחנות עצמם, חשובים בכל קנה מידה.

בסופו של יום, עיצוב מושכל הוא כזה שבו נעשית התאמה מלאה בין מספר הסועדים הפוטנציאלי האידיאלי במסעדה, לבין שטח הפנים הכולל שלה, וחשוב לא פחות –  היחס הזה מאפשר למסעדה לשמור על האווירה שהיא מעוניינת בה.

לכל מסעדה, יש את האווירה שלהמסעדה

אחד ההבדלים המהותיים בין מסעדות אלה ואחרות כיום הוא האווירה שהן יוצרות. יש אינספור כלים שמסעדה יכולה ליצור באמצעותם את האווירה הרלוונטית, אך גם מגוון רחב במיוחד של תחושות אפשריות.

באם מסעדה מעוניינת למתג את עצמה כרומנטית, היא תבחר בקו שמשדר את התחושות האלה בדיוק: תאורת נרות, למשל, או ריהוט כפרי, עשויים בהחלט לעשות את העבודה, מהבחינה הזו. מכאן נובע בהכרח שהקו העיצובי של המסעדה רצוי שייקבע לאחר שכבר יודעים, במידה זו או אחרת, למה מכוונים, ולאיזה סוג של קהל יעד פונים.

אז איך מתחילים?

מעצבים רבים יטענו, בצדק גמור, כי עיצוב מסעדה הוא מהמורכבים ביותר שניתן למצוא כיום בתחום מקצועי זה. אחת הסיבות העיקריות לכך היא כובד המשקל שמושם כאן על כף המאזניים: במסעדה מבקרים מדי יום אינספור אנשים, וצריך לרצות כל אחד ואחד מהם. הדבר שונה באופן מוחלט מהמקרה של חללים פרטיים לחלוטין, דוגמת דירות פרטיות, אך גם מוסדות ציבוריים בהם השאיפה אינה בהכרח למושלמות עיצובית.

כתוצאה, לא מעט בעלי מסעדות מעדיפים להשאיר את מושכות העיצוב בידי מעצבים מן השורה, שיסייעו להם "לתרגם" את הרצונות שלהם לאלמנטים עיצוביים, שיבואו לידי ביטוי בשטח. וכמובן, שבהתאם לתקציב שניתן להקדיש למשימה.

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
צרו איתנו קשר​
מאמרים אחרונים מהבלוג
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!