אתם מנהלים קליניקה, ומשוכנעים שהשירותים הניתנים ללקוחות במסגרתה הם המקצועיים ביותר שניתן להעלות על הדעת. ובכל זאת, משהו בעסק שלכם לא מתרומם. מספר הלקוחות לא גדל, ואתם מבחינים בקרב אלה הקיימים גם במבטים של חוסר שביעות רצון לעיתים. לא בטוח שאתם יודעים, אבל ייתכן מאד שהקליניקה שלכם סובלת מהבעיה נפוצה מאד כיום, והיא עיצוב פנים שרחוק מלהיות מופתי.
לא מעט בעלי קליניקות, משאירים מאחור את האלמנט העיצובי של המתחם שלהם, סבורים כי אין לכך השפעה על מספר הלקוחות, כמו גם תחושת השירות שהם יקבלו. זו, כמובן, טעות גדולה: אז כיצד ניתן לעצב את הקליניקה בצורה הטובה והנכונה ביותר?
ההיבט המעשי של התכנון
כשמדברים על עיצוב פנים של קליניקה, מתכוונים למלאכה שרחוקה מלהיות פשוטה. על מנת לבצע אותה על הצד הטוב ביותר, נדרש להשקיע מחשבה לא מבוטלת בחווית הביקור של הלקוחות.
אולם ההמתנה מקבל, בהקשר הזה, את החשיבת המכרעת: הוא צריך להיות מרווח מספיק על מנת לאפשר לכל הלקוחות, שעשויים להגיע לקליניקה במועד מסוים, לשבת בו בנעימים.
לקוחות רבים שעומדים עד שיגיע מועד הכניסה שלהם לקליניקה עלולים להתאכזב מהביקור שלהם בה. מומלץ לחשוב מהו קהל היעד המגיע למקום, וכיצד ניתן להפוך את חווית ההמתנה שלו בו לנעימה הרבה יותר.
בהמשך לכך, לא מעט אנשים המתכננים קליניקה מעוניינים להפוך את ההמתנה עצמה לנעימה יותר. כאן, הפרטים הקטנים עשויים בהחלט להיכנס לתוך המשוואה: החל מכורסאות ישיבה נוחות, דרך טלוויזיה או רדיו שיכולים להנעים את זמנם של הממתינים ועד למגזינים או לעיתונים. כמובן שניתן להתאים את אלה לתחומי העיסוק של הקליניקה, מה שבכוחו להגביר את העניין של הלקוחות בפריטים.
חשיבותה של אסתטיקה
עיצוב הפנים של מקום ציבורי, ובכלל זה קליניקה, נועד לשדר מסרים מסוימים לקהל האנשים המגיע אליו. אלא שעל מנת שהעיצוב יעמוד בקנה אחד עם התחושה לה מצפים הלקוחות, מומלץ להגדיר מראש באיזה קו עיצובי מעוניינים, בכל אחד מהמקרים.
קליניקות שמתמקדות בהצעה של טיפולי אישי ואינטימי ללקוחות, אם ניקח דוגמא נפוצה, יכולות להחליט לבחור בעיצוב המשדר הרגשות של אינטימיות וחמימות. זו גם הסיבה שרהיטים "כפריים" עשויי עץ הופכים לנפוצים כיום בקליניקות מהסוג הזה.
מנגד, ישנן קליניקות שמעוניינות להעביר מסרים של קדמה וחדשנות, ולכן העיצוב שלהן יהיה "היי-טקי", במובן מסוים: רהיטים מפוארים, בין השאר מזכוכית, הם שעשויים להיכנס כאן לתוך המשוואה.
בלי קשר לתדמית בה בוחרים, חשוב שהמראה המתקבל יהיה האסתטי ביותר שניתן להעלות על הדעת. אסור לשכוח שעיצובה של הקליניקה מהווה, במידה לא מבוטלת, אחד מכרטיסי הביקור המרכזיים שלה: למעשה, בכוח העיצוב להאפיל גם על היבטים מקצועיים הנוגעים לאופן ההתנהלות של הקליניקה. היא חייבת להיות מעוצבת בצורה מסבירת פנים, תוך שימת דגש גם לפרטים הקטנים ביותר.
אז מה עושים?
עיצוב קליניקה מורכב ממספר שלבים, ומצריך, כאמור, הכנסת אינספור משתנים לתוך המשוואה שלו. עקב כמות המבקרים הרבה בקליניקה ממוצעת, וכשהיתרונות של עיצוב נכון ידועים לכל, בוחרים רבים להעניק לעיצוב שלה את מלוא תשומת הלב, ובצדק גמור. וזה בדיוק הרגע בו בעלי קליניקות רבים מחליטים שלא לחרוג מתחום ההתמחות המרכזי שלהם, ולהשאיר את עבודת העיצוב למומחים מהשורה הראשונה.
כיום, יש לא מעט בעלי מקצוע בהם ניתן להיעזר לצורך עיצוב הקליניקה: החל מאדריכלים, דרך מעצבי פנים ועד לאדריכלי פנים. בכל אחד מהמקרים, יתרגם בעל המקצוע את הצרכים של הקליניקה למשתנים מוגדרים שיבואו לידי ביטוי בעיצוב שלה, מה שיהפוך לפשוטה יותר את המלאכה כולה.