עיצוב הבית לגיל השלישי

הנגשת הבית לגיל השלישי

עיצוב ותכנון הבית לקראת הגיל השלישי מתמקד תחילה בהיבט הנגישות, ורק בהמשך בעיצוב הפנים. מצד אחד, יש לקחת בחשבון אלמנטים תכנונים של חדר הרחצה, פתחי המעבר והמסדרונות ומן הצד השני, תוספת של אביזרי בטיחות שונים, שיאפשרו חיים בבית לטווח הרחוק, וגם בעתות חולי. כיצד עושים זאת? ולמה חשוב לשים לב כאשר באים לתכנן ולעצב את בית המגורים לקראת הגיל השלישי?

בטיחות ונוחות

השלב הראשון והחשוב ביותר בעיצוב ותכנון הבית עם הנגשה לגיל השלישי דן דווקא בהיבטים של בטיחות ונוחות. הבית, דהיינו סביבת המגורים, החל מדלת הכניסה הראשית ועד לחללי האחסון, צריך להיות בעל אופן בטיחותי, כמו גם המערכות הפועלות בו.

חשוב מאוד להתקין לדוגמא מערכת חשמל חדשה ומתקדמת, לדאוג לנורות חירום שיכולות לעבוד גם כאשר יש הפסקת חשמל, וכמובן, ליצור משטחי הליכה בטוחים ולא מחליקים. הנוחות, היא תולדה של הבטיחות. כאשר החלל הינו בטוח, הרי שניתן להתנהל באופן נוח בכל אחד מחלקי הבית.

בני הגיל השלישי צריכים לגשת בנוחות לכל מקום בבית

כך, למשל, יש לעצב מסדרון רחב ידיים ופתחי דלתות רחבים, על מנת לתת מענה במידה ויהיה צורך בכיסא גלגלים בעתיד, וכן להתקין אביזרי בטיחות בחללים שונים, כדוגמת מעקה בחדר הרחצה.

מומלץ לבטל את המדרגות בתוך הבית, עד כמה שניתן. התקנה של מערכת אזעקה ולחצי מצוקה בחדר השינה ובחדר האמבטיה, הינם חשובים אף הם.

חלוקת החדרים

כשמתכננים בית לקראת הגיל השלישי ישנה חשיבות רבה לחלוקה של החדרים. במידה ומדובר בבית פרטי בעל שתי קומות, מומלץ מראש לבנות חדר שינה שיהיה גם בקומה הראשונה, במידה ויהיה קשה בשלב מאוחר יותר לרדת ולעלות במדרגות. כמו כן, יש לדאוג לחדר רחצה מרווח גם בקומה הראשונה.

את המטבח יש לארגן באופן שיהיה נוח לתפעול, ומוטב לוותר על ארונות גבוהים במיוחד, ואף כאלה נמוכים, המצריכים התכופפות שעשויה להיות קשה. ישנם פתרונות אחסון מגוונים ומעוצבים שיכולים לתת פתרונות בהיבטים הללו.

עיצוב פנים לבני הגיל השלישי: בטוח, נגיש ונוח

בחירת ריצוף מונע החלקה הוא חלק חיוני, כמו גם הפחתת כמות השטיחים. אם כבר בוחרים בשטיח, עדיף שטיחים גדולים ולא מספר שטיחים קטנים העלולים להקשות על ההליכה ואף להוות גורם למעידות ונפילות. מומלץ לבחור באחסון בגובה עמידה, אשר אינו מצריך עלייה או התכופפות.

עדיף שהדגשי העיצוב יהיו על קירות הבית, כמו תמונות או אלמנטים בעלי מרקם מיוחד בצבע, ופחות על אזור ההליכה, על מנת שלא לסרבל את ההתנהלות בתוך הבית.

טיפים לעיצוב הבית עם הנגשה

  • יש לתת דגש על רוחב מסדרונות רחב, של לפחות תשעים סנטימטרים, כמו גם פתחי דלתות רחבים.
  • עדיף לבחור במקלחון רחב ונוח, עם מדף ישיבה רחב, אשר יהיה נוח יותר, ואף יאפשר סיוע של אדם מבוגר נוסף בעת הרחצה.
  • חשוב להתקין מעקות אחיזה לצד המקלחון, וגם ביציאה מן המקלחון.
  • יש להתקין מעקה אחיזה בצמוד אל אסלת השירותים.
  • מומלץ להתקין נקודות מאור בכל החדרים ובמסדרונות, כמו גם תאורת חירום.
עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
צרו איתנו קשר​
מאמרים אחרונים מהבלוג
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!