מהו חוק העיצובים החדש?

הנושא של זכויות יוצרים הוא אחד המורכבים בעת הנוכחית, בין השאר עקב העולם הדיגיטלי שיצר אינספור "מוצרים" חדשים שעלולים להיות מועתקים. למרות שרבים מהחוקים בישראל הם שמרניים באופן יחסי, בהחלט ניתן לראות מקרים בהם מוחלט לשנות חוקים על מנת שיתאימו למציאות העכשווית, או אפילו לחוקק חוקים יש מאין. חוק העיצובים החדש משנת 2017, הרלוונטי גם לעולם של עיצוב הבית, הוא אחת הדוגמאות המובהקות המצביעות על כך.

מהי המשמעות של חוק העיצובים החדש?

מטרת העל של חוק העיצובים החדש היא להסדיר את נושא העיצובים בישראל בעת הנוכחית, וזאת על רקע העובדה שהחוקים הישנים שהיו קיימים עד כה פשוט הפכו ללא רלוונטיים עם הזמן. כדי לסבר את האוזן, עד שנכנס לתמונה חוק העיצובים החדש ההתבססות הייתה על פקודת הפטנטים והמדגמים משנת 1924, שמן הסתם אינו מתאים לעת הנוכחית.מהו חוק העיצובים החדש?

במבט על, חוק העיצובים החדש נועד לעודד את יצירתם של עיצובים למען נחלת הכלל, להרחיב את מעטפת ההגנה הקיימת עבור בעלי העיצובים וליצור תנאים ברורים על פיהם החוק נשמר, או לחלופין עלול להיות מופר. התקווה היא שבדרך זו יוכל שוק העיצוב בישראל להתקדם כלפי מעלה ולעלות בקנה אחד עם המקובל בעולם המערבי, או אפילו עם המאה ה-21.

לאחר כמה הגדרות כלליות – לרבות ההגדרה של "עיצוב" כמרכיב חזותי על מוצר על היבטיו השונים, וההחלפה של "חפץ" במונח "מוצר" – מבהיר החוק שהגנת העיצוב תהיה קיימת גם על מוצרים אשר במהות שלהם הם בלתי מוחשים: איקונים, תצוגות מסך במחשב (למשל סרגל כלים או תצוגת Dashboard) וכן הלאה.

  1. עיצובים מהסוג הזה שלא נכללו קודם לכן בפנקס המדגמים של מדינת ישראל לא זכו להגנה נאותה, עקב העובדה שרישומם היה מורכב וארוך מועד, ולכן לא זכו להגנה. החוק החדש מעניק למעשה הגנה לעיצובים אשר אינם רשומים, וזאת בהתקיים שני תנאים חשובים:
    העיצוב המדובר מוגדר כ"חדש" וייחודי. בחוק הישן הדרישה הייתה למקוריות או לחידוש. בנוסח הנוכחי, האתגר הוא ליצור אצל ה"משתמשים המיודעים" רושם שונה מזה שיצר עיצוב אחר שכבר הוצג לנחלת הציבור.
  2. המוצר בעל העיצוב המחודש הופץ בציבור או הוצע למכירה תוך פרק הזמן המוגדר לצורך זה בישראל
    עוד נועד החוק להבטיח פרק זמן ארוך במיוחד של הגנה. כל עיצוב שיירשם יהיה בעל הגנה לתקופה של 25 שנה ממועד הגשת הבקשה לרישום (להבדיל מתקופה של 15 שנה שהייתה בפקודת הפטנטים והמדגשים הקודמת). בחמש השנים הראשונות ההגנה אוטומטית, בעוד שלאחר מכן נדרש תשלום של אגרות כדי להמשיך את הרישום. אם בקשת המוצר לעיצוב הוגשה טרם כניסת החוק החדש לתוקף, תקופת ההגנה שלו תגדל בשלוש שנים: מ-15 ל-18 שנה, גם כאן בהנחה שיתבצע תשלום של האגרות הנדרשות במועד.

האם מגיעים פיצויים לבעלי היצירה?

חוקים בנושא קניין רוחני לא רק מגדירים את הכללים בשדה המשחק, אלא גם כוללים מנגנון של פיצוי לבעל היצירה במסגרת הפרה של זכויות היוצרים שלו. החדשות הטובות מהבחינה הזו הן שגם כאן המענה שמספק החוק החדש הוא בהחלט ראוי. ראשית, הוגדר כי אדם או גוף אשר ייצרו או ייבאו מוצרים בעלי עיצוב זהה לעיצוב הרשום באופן מסחרי, ללא היתר של בעל העיצוב הרשום, יעברו עבירה פלילית.

עוד מגדיר החוק את מנגנון הפיצוי במקרים של הפרה, שמן הסתם כרוכה פעמים רבות בסכומי כסף עצומים המונחים על כף המאזניים. החידוש העיקרי מהבחינה הזו הוא האפשרות לקבל פיצויים גם מבלי שבעל העיצוב הרשום יידרש להוכחה של הנזק הנגרם. סכום הפיצויים האפשרי במתכונת זו עומד על 100,000 ש"ח עבור כל הפרה, כאשר גובה הסכום בפועל מושפע מפרמטרים דוגמת מידת ההפרה, דרגת החומרה שלה וכן הלאה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

עיצוב בתים

עיצוב פנים מקצועי בשיטת ‘עשה זאת בעצמך’

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
צרו איתנו קשר​
מאמרים אחרונים מהבלוג
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!