עיצוב חדר קולנוע ביתי

קולנוע בבית - טיפים לעיצוב מוצלח של חדר קולנוע ביתי תכנון ועיצוב חדר קולנוע ביתי הוא תהליך מרגש המעניק את הזכות לחוויית הקרנת סרטים בבית. כדי להבין מהיכן מתחילים, יש לשקול משתנים רבים, ובעיקר את ההיבטים הטכניים והפיננסיים.

חדר קולנוע ביתי כרוך בעלויות גבוהות ותוספות עלויות לאביזרים נלווים. האפשרויות הרבות לתכנון החדר עשויות להוות כאב ראש רציני, אם לא מתייעצים עם המומחים ואם לא מקפידים לתכנן את החדר כהלכה.

אך אין צורך לקחת ללב את המשימות הרבות. גם אדם שאין לו הבנה בתכנון חדר קולנוע ביתי, וחסר את הידע הטכנולוגי, יכול לעשות הרבה על מנת למקסם את חוויית הקולנוע הביתי שלו, ללא קשר לטווח המחירים. מאמר זה מפרט את הצעדים אותם יש לדעת.

תכנון החדר

בדרך כלל מיקום החדר ידוע, ויכול להיות באזור המגורים המרכזי, בחדר פנוי או יצירת ארמון סרטים במרתף, אותו ניתן להשלים עם מכונת פופקורן. בעוד שכל אחד מחללים אלו כרוך בשיקולים מיוחדים מבחינת נוחות ואיכות צליל, קיימים גורמים נוספים רבים.

קירות

כל רחבי הקירות בחדר צריכים להיות בנויים מחומרים המעמעמים קולות ומאפשרים רגיעה. קיר גבס רגיל נחשב כמשטח ראוי לקירות חדר קולנוע ביתי. יחד עם זאת, יש להימנע מהצבת משטחי ריהוט גדולים או וילונות כנגד הקירות.

אין להוסיף חפצי אמנות ממוסגרים מצופים זכוכית, העלולים להיפגע מרמות הצליל והתאורה. קיר בטון עשוי להפריע לאיכות הצפייה והשמיעה בחדר קולנוע ביתי, ואם החדר ממוקם במרתף עם קירות בטון, מומלץ להוסיף פיסות קירות גבס.

אפשרויות אחרות כוללות לוחות קיר אקוסטי המעוצבות במיוחד לקולנוע ביתי. לוחות אלו נקראים "סופגי צלילים" והם מסייעים לווסת תדרים נמוכים וגבוהים ולמנוע הדים. הם זמינים בגדלים סטנדרטיים. יש לזכור שהקירות צריכים להפחית קולות בשני הכיוונים. שליטה על הצליל בחדר הקולנוע הביתי פירושה שקט ושלווה לשאר האזורים בבית.

הגוונים של הקירות והחדר צריכים להיות כהים אך נוחים. צבעים בהירים משקפים אור המסיח את הדעת מההקרנה. יש להימנע מגוונים מבריקים או חצי מבריקים, ולבחור גוונים הנלחמים בהשתקפות צבעים. הצבעים המומלצים הם חומים ניטראליים או גווני זית. גוונים חזקים כגון אדום וכחול מפיצים אור מוזר בחדר ועלולים להשפיע על הצבעים המופיעים על המסך.

צורת החדר

חדרים מעוגלים נוטים לייצר עיוותי הרמוניות מוזרות. אם הבחירה אפשרית מומלץ לבחור חדר מלבני, ולתכנן הצבת מסך תצוגה מרכזי לאורך קיר קצר, לקבלת הקרנת הצליל הטובה ביותר.

חלונות ואורחלונות

ככל שיש פחות חלונות, כן ייטב. ואם קיימים חלונות בחדר, יש לאטום אותם בזכוכית כפולה של משטחים קשים האוטמים צלילים ומונעים עיוות אודיו. יש להקפיד שגוון הזכוכית לא ייצור אור שיעיב על משטח הצפייה.

וילונות או תריסים כבדים ובעלי גוונים כהים מסייעים לאיכות הצפייה, אך פירוש הדבר שיש להגיפם בכל פעם שמדליקים את מערכת הקולנוע הביתי. אם לא קיימת ברירה, מומלץ לבחור חלון הניתן להאפלה בסגנון המונע חדירת אור חזק, ולהתקין חומרים האוטמים את האור על משקופי החלון.

ריצוף

שטיחים מקיר לקיר, עם הנחת כריות נוחות חדשות, סופגים קול מהסביבה ותורמים לנעימות. ילדים יכולים להשתרע על הרצפה ולצפות בסרט, וקומדיות רומנטיות גורמות להתגלגל על השטיח מצחוק.

רמקולים – צלילים ומיקום

טכנולוגיות הרמקולים מתקדמות בצורה נפלאה, ומסייעות באופן משמעותי לצליל בחדר קולנוע ביתי המגיע לרמת אמנות. רוב מערכות הרמקולים לחדר קולנוע ביתי נועדו לספק צלילים מסוימים מאזורים פרטניים בסביבת החדר.

חדר קולנוע ביתי טיפוסי כולל רמקולי סראונד, כלומר, קיימים חמישה רמקולים, כששלושה מהם מוצבים בקדמת החדר, ושני הרמקולים הנותרים מוצבים מעט מאחור בזווית נוחה. הרמקולים צריכים להיות מותקנים במרחק של עשרים סנטימטרים לפחות מהקירות.

מסך צפייה

גולת הכותרת של כל קולנוע ביתי היא מסך תצוגה HD ברמה גבוהה. המסך צריך להעניק חוויית צפייה עשירה, אך לא להיות כה גדול עד שיהיה צורך להסיט את הראש מצד לצד בניסיון לקלוט את כל התמונה. השילוב הנכון הוא גודל תצוגה וזווית צפייה. הגובה הטוב ביותר הוא הצבת המסך במרכז בגובה העיניים.

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
צרו איתנו קשר​
מאמרים אחרונים מהבלוג
צרו איתנו קשר
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!