שמאי מקרקעין בירושלים ובכלל – כל מה שצריך לדעת ב-5 שאלות

במדינה כמו ישראל, בה שוק הנדל"ן בוער ומגיע לשיאים חדשים מדי יום, נדרש אדם אשר ישליט מעט סדר בשוק. אז מה עושה שמאי מקרקעין, מהי הכשרתו, איך הוא מבצע את השומה ומתי תצטרכו אותו? – שמאי מקרקעין בירושלים, כל מה שצריך לדעת.

 

מה עושה שמאי מקרקעין?

תפקידו של שמאי מקרקעין הוא ביצוע הערכת שווי של נכסי נדל"ן וקביעת שווי שוק של נכסים אלו, אשר נדרש בעיקר לאור העובדה שלנכסים שונים מאפיינים שונים.

אלו מכם אשר סוחרים בבורסות השונות לניירות ערך, מודעים לכך שזירת המסחר קובעת את המחיר הראשוני של מניה או אג"ח, ומשכך – שמאי מקרקעין בירושלים או בכלל, משחק את התפקיד של זירת המסחר בשוק הנדל"ן.

 

מהי ההכשרה שעובר שמאי מקרקעין?

ככלל, שמאי מקרקעין נדרש לעמוד בשלושה תנאים. ראשית,  כתנאי כללי, על שמאי מקרקעין בירושלים להיות בוגר תואר אקדמאי מטעם אחד המוסדות המוכרים על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה).

לאחר תנאי זה מגיעים שני תנאים נוספים, המהווים תנאים מקצועיים יותר. ראשית, על שמאי מקרקעין לעמוד בהצלחה במבחן לשכת שמאי המקרקעין. שנית, עליו להשלים תקופת התמחות בת שנה אחת תחת פיקוחו של שמאי שהשלים את ההסמכה.

 

איך שמאי מקרקעין בירושלים או בכלל מבצע הערכת שומה?

ככלל, ישנן 3 שיטות לביצוע הערכת שומה לנכס נדל"ן, בין אם מגורים, מסחר או כל סוג אחר. בעוד שתי השיטות הפחות נפוצות הינן שיטת העלות ושיטת ההיוון, עולה שיטה אחת כעיקרית – היא השיטה ההשוואתית.

על פ השיטה ההשוואתית, ייבחן שמאי מקרקעין שורה של נכסים באזור, להם מאפיינים דומים. בין היתר, ייבחנו מספר החדרים, השנה בה נבנה הנכס, קיומה של מעלית בבניין וחדר ממד בדירה ופרמטרים נוספים – ובסופם תבוצע הערכה סופית על סמך כלל הנתונים.

 

מהם השימושים לשומת מקרקעין?

ככלל, ישנם 4 שימושים עיקריים לחוות דעת של שמאי מקרקעין:

  • משכנתא – בטרם נטילת הלוואת משכנתא, בעיקר ברכישות יד 2, תידרשו להציג שווי מבוסס של הנכס אותו אתם רוכשים.
  • היטל השבחה – במידה ואושר לכם שינוי תוכנית בניין עיר, ואתם מתכננים שיפוץ שיוביל להעלאת מחיר הנכס, תיאלצו להראות את שווי הנכס בטרם ולאחר השיפוץ, זאת לאור העובדה שמהפער נגזר היטל ההשבחה.
  • פרצלציה ופינוי בינוי – במידה ואתם בעלי דירה בשטח מסוים, והשטח עתיד להיות מחולק מחדש, יש לבצע הערכת שווי של חלקו של כל אדם בנכס, זאת כדי לבצע חלוקה הוגנת של השטח לאחר החלוקה המחודשת.
  • דוחות כספיים – ככל שלחברה בע"מ יש נכס נדל"ן, יש צורך לקבוע את שווי הנכס, על סמך מקור מהימן, זאת כדי לכלול את הנכס במסגרת דוח המאזן של החברה.

 

השורה התחתונה – מתי תצטרכו את שירותיו של שמאי מקרקעין?

ככלל, ישנם 5 מצבים עיקריים בהם תיזקקו במהלך לשמאי מקרקעין בירושלים במידה ואתם מהעיר, ולשמאי מקרקעין בכלל בישראל:

  • הערכת שווי דירה לשם הענקת אשראי (משכנתא או כל הלוואה אחרת)
  • קביעת חובות היטל השבחה.
  • חישוב ירידת ערך או שווי פיצוי בגין הפקעה.
  • חישוב להזנת הנכס בדוחות הכספיים של החברה.
  • חישוב לקביעת שווי הנכס העסקאות במרשם המדינה.

 

שמאי מקרקעין בירושלים – סיכום

אם כן, במאמר שאותו עתה סיימנו עברנו על חמש השאלות העיקריות הרלוונטיות לשמאי מקרקעין. ככל שאתם זקוקים לשירותי שמאי מקרקעין בירושלים או בכל מקום אחר, אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נשמח לראות כיצד אנו יכולים לסייע לכם. בהצלחה!

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!