איך לשלב צמחיה בבית?

חלק בלתי נפרד מעיצוב הבית קשור בשילוב צמחים, שמעניקים מגע מרענן ותחושה של טבע בסביבת המגורים. בשנים האחרונות אפשר לראות הרבה מאוד ישראלים שמשדרגים את החללים הפנימיים במיוחד בהיעדר גינה או מרפסת בעציצים מסוגים שונים, כולל כלים דקורטיביים ליצירת חגיגה ירוקה וססגונית שתורמת לאווירה ולרווחה הכללית.

טיהור אוויר נוסח הטבע

יש הרבה מאוד יתרונות להכנסת צמחים למרחב הביתי: הם מתפקדים כאלמנט וויזואלי ייחודי, יכולים לשפר את איכות האוויר ולתרום לאווירה רגועה ושלווה כמו גם להעלות את מצב הרוח. צמחים סופגים פחמן דו חמצי ומשחררים חמצן ולכן גם יכולים לטהר את הבית ממזיקים שונים ומחקרים רבים הצביעו על כך שהם יכולים להפחית את מידת הלחץ בנוכחותם על אחת כמה וכמה אצל מי שחי בסביבה אורבנית רחוקה ממרחבים פתוחים.

צמחי הבית תורמים באופן משמעותי במראה שלהם ואפשר להשתמש בהם בווריאציות יצירתיות רבות בנקודות שונות במרחב ובפינות אסטרטגיות בחלל. למשל, סידורים לפי צבע או סגנון כמו טרופי לעומת ים תיכוני, כאשר הם ניצבים על גבי מדפים, מפיחים חיים בנישות או פינות ריקות, ביצירת גינות אנכיות על גבי הקירות.

אפשר ללכת על אחידות והומוגניות בצבע ובסוג הצמח או על ניגודיות וחשוב לשמור על קנה המידה של העציץ ביחד לעציצים אחרים או לאובייקטים נוספים בחלל. כנ"ל בנושא הטקסטורות.   הקומפוזיציה קריטית, אבל חלק מהתמונה המלאה קשור גם לבחירה של כלים דקורטיביים להצגת הצמחים מסלים ארוגים ועד מכלים עשויים מקרמיקה.

בבחירת הצמחים יש להתייחס לתנאי השטח כדי להתאים את התוצרים האולטימטיביים כמו למשל עציצים שאינם דורשים כמות גבוהה של תאורה למקומות חשוכים בעלי מגבלת אור או עציצים שיתאימו לחדרים לחים או להפך – יבשים או צמחים שמתאימים לתלייה.

אם אתם חדשים בזירת הטיפוח, כדאי להתחיל בעציצים פשוטים לתחזוקה. כמו למשל: סנסיריה,  המתאפיין בעליו הארוכים והמאונכים, הוא עמיד מאוד, שעמיד גם למחסור מסוים במים ובאור ופשוט לטיפול. פוטוס הזוחל או התלוי בעל עלים דקורטיביים בצורה לבבית ומסוגל להסתגל היטב לתנאי חוסר אור וגם למחסור במים זמני. עוד אופציות: דרצנה בעלת עלים ירוקים כהים וקשיחים וכן אלוקסיה בעלת עלים דקורטיביים צבעוניים, שמשגשג היטב בתנאי חוסר אור וקירור. מתאימה למתחילים, אם כי דורשת קצת יותר תשומת לב מהאחרים.

גן עדן טרופי בסביבת המגורים

צמח פופולארי במיוחד באקלים הארץ ישראלי שניתן למצוא בבתים רבים במדינה הוא מונסטרה המאופיין בעלים גדולים ומבריקים בעלי נקבים טבעיים המעניקים מראה מושך לעין, שיכול להשתלב עם כל סגנון אסתטי. הנקבים זיכו אותו בכינוי "גבינה שווייצרית".

מונסטרה אינה דורשת תחזוקה גבוהה ולכן, היא יכולה להיות אופציה שמתאימה מאוד לאנשים עסוקים שאורח חייהם עמוס למדי. היא יכולה לשגשג גם תחת אור שמש עקיף ולמעשה, במקרה שלה, אפילו כדאי להימנע משמש ישירה שעשויה לחרוך את העלים. היא יכולה גם לשגשג בלחות וגם ניתן להשקות אותה רק אחרי שהסנטימטר העליון של האדמה מתייבש ויש להימנע לחלוטין מהשקיית יתר שלה, שעשויה להוביל למצב של ריקבון השורשים. לעיתים מוסיפים תמיכה נוספת לשורשים באמצעות מוט אזוב ומנגבים את העלים שלה כדי להסיר אבק ולאפשר לה לנשום ביעילות.

קל יחסית להרבות את המנוסטרה וכך להצמיח ממנה עוד ועוד. כדאי לגזום עלים מתים או כאלה שהצהיבו על מנת לעודד צמיחה מחודשת וגם לקצוץ גבעולים ארוכים כדי לקדם צמיחה של גבעולים עבים יותר. בכל מקרה עם טיפול נאות היא יכולה לשגשג במשך שנים רבות.

צמח בבית

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!