לעלות ולרחף, טרנד המדרגות המרחפות

הטרנד העיצובי הבולט בשנים האחרונות בחללים עסקיים ובבתים פרטיים הוא יישום של מדרגות מרחפות ללא בסיס מבני כבד ומסורבל, לחיבור בין קומות והפרשי גובה במבנה, לפתרון פונקציונלי ולמראה עיצובי חדשני ומודרני

בעיצוב פנים טרנדים באים והולכים, אך בשונה מטרנדים עיצוביים חולפים אחרים, מדרגות מרחפות אינן פיתוח חדש, ניתן למצוא אותן במגוון סוגי מבנים וותיקים יותר, כפתרון שיושם עם הליך התכנון והבנייה המקורי או כפתרון משלים שיושם בהמשך בהליכי שיפוץ, והיתרונות הרבים שהן מספקות מאותתים על טרנד שנולד כדי להישאר.

למה מדרגות מרחפות כל כף אהובות? 

  • חיסכון במקום וניצול מיטבי של החלל
  • יצירת חלל פתוח, קווים נקיים בעיצוב חדשני
  • התאמה למגוון סגנונות עיצוב
  • תכנון דינמי המאפשר התאמה פונקציונלית ועיצובית לכל סוגי החללים
  • שימוש בטכניקות תמיכה וחיזוק המספקות יציבות, עמידות ובטיחות
  • אפשרויות יישום באמצעות מגוון סוגי חומרים
  • התאמה למגוון סוגי קונסטרוקציה וחללים
  • עמידות מיטבית בתנאי חוץ ובחללים סגורים

סוגי חומרים וטקסטורות ליישום מדרגות מרחפות

המונח מדרגות מרחפות מתאר את טכניקת ההקנה והנראות, המבוססים על יחידות של מדרגות אשר מנותקות זו מזו למראית עין, ונתמכות על ידי קיר צדי ולא עי ידי בסיס מבני הנהוג תחת המדרגות המסורתיות. המדרגות נראות כאילו הן מרחפות באוויר, למרות שלמעשה הן יציבות מאוד, מה שמעניק את המראה העיצובי הנקי.

השלמת הסגנון העיצובי והנראות, מתבצעים באמצעות בחירת החומר ממנו יישמו המדרגות. בין החומרים הפופולריים ליישום מדרגות מרחפות:

ברזל– מדרגות ברזל יצוק, חזקות ועמידות, במראה מתועש ובסגנון מודרני תעשייתי, בחיפוי צבעי ברזל אטומים, בטקסטורה מגורענת או במראה חלק, בצבעים בהירים דוגמת לבן נקי, או כהים דוגמת אפור תעשייתי או שחור עוצמתי.

פלדה– מדרגות פלדה מספקות את אותם אלמנטים עיצוביים שניתן לקבל באמצעות מדרגות ברזל, ומיושמות בדרך דומה. אולם היתרון הבולט שלהן הוא תמיכה מאסיבית ויכולת עמידה בעומסים חריגים. הבחירה במדרגות פלדה על פני מדרגות ברזל תיושם לרוב במתחמים עסקיים, מתחמים תעשייתיים ומבנים בעלי תמנועה מרובה.

מדרגות עץ– ניתן ליצור באמצעות מדרגות מרחפות את השילוב באופטימלי בין המראה הכפרי וסגנון העיצוב החמים, לאלמנטים בעיצוב המודרני. מדרגות עץ אלון בטקסטורה טבעית, מדרגות עץ מייפל בגוונים חמים ונוכחות ייחודית ובשילוב סוגי עץ גושני חזקים ועמידים נוספים.

מדרגות שיש ואבן– מדרגות השיש המסורתיות מאבן שיש כבדה וצפופה, במגוון סגנונות עיצוב וטקסטורות, עמידות מיטבית ומאפייני תחזוקה קלה.

ניתן לבנות מדרגות מרחפות מכל אחד מסוגי החומרים הללו כחומר הגלם לכל מדרגה, וניתן גם לשלב בין חומרים לתוצאה איכותית ולמראה העיצובי הנבחר, דוגמת יצירת בסיס מדרגה מברזל וחיפוי חיצוני מעץ, אבן או אפילו חיפוי פולימרי עמיד ואיכותי.

מדרגות מרחפות

תכנון והקמת מדרגות מרחפות – איך זה עובד

מדרגות מרחפות אמנם יוצרות אשליית ריחוף הנוגדת את כוח הכבידה, אולם למרות שאינן ממוקמות על בסיס מבני, הן נתמכות בצורה מיטבית באמצעות חיבור סמוי מן העין לקונסטרוקציית המבנה הקיימת.

ניתן לבחור בין מדרגות מרחפות הנשענות על תמיכת הקיר הסמוך, שהן מדרגות בעלות תמיכה מצד אחד בלבד, או מדרגות הנתמכות בתמיכה דו צדדים על ידי מעקה בנוי הנבנה בטכניקה ייחודית המספקת לו תמיכה מבסיס הרצפה והתקרה, לרוב במראה שקוף שמשמר את הסגנון העיצובי הנקי.

השלבים הנדרשים להקמת מדרגות מרחפות בבית:

  1. בחינת היתכנות, מיפוי מאפייני החלל, בדיקות קונסטרוקציה ואפשרויות תמיכה.
  2. תכנון הנדסי הנותן מענה לצרכי בעלי הנכס, תוך התאמה לקונסטרוקציה ולמאפיינים, והתייחסות לאלמנטים עיצוביים, מבניים ופונקציונליים.
  3. ביצוע מדידות וסימונים להתקנה מדויקת, לשמירה על הפרשי גובה וליצירת מדרגות בטוחות לשימוש על פי תקן.
  4. ביצוע עבודות הכנה- חיזוק הקונסטרוקציה והטמעת מחברים ומחזקים.
  5. התקנת יחידות המדרגה בהתאם למידות ולחומרים שנבחרו- בייצור אישי.
  6. עבודות התקנה משלימות- חיפויים, חיזוקים וליטוש.
  7. התקנת מעקה בהתאם לתצורת המדרגות ולהעדפות העיצוביות, בהתאם לגובה על פי תקן מחייב.
  8. בדיקות איכות, בטיחות ועמידה בעומסים.

חשוב לציין, תכנון זה מתייחס להקמת מדרגות פנימיות בתוך הבית או המבנה. כאשר התקנת המדרגות מתבצעת מחוץ למבנה ומהווה תוספת למבנה הקיים, או הרחבה של מדרגות חיצוניות קיימות, נדרש היתר בניה לצורך הקמתן.

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!