עניינים שחייבים להופיע בהסכם אדריכלות

עריכת הסכם בין בעל מקצוע לבין לקוח, נועד על מנת להסדיר את היחסים בין הצדדים, וקובע את זכויותיהם וחובותיהם במסגרת החוזה. עריכת הסכם כזה חשובה מאוד ביחסים בין אישיים שונים וכן ביחסים עיסקיים.

 

מהו הסכם אדריכלות?

הסכם אדריכלות, הוא חוזה מחייב מבחינה משפטית בין אדריכל ללקוח שלו. הוא מתאר את התנאים, ההגבלות, היקף העבודה, לוח הזמנים והשיקולים הכספיים עבור שירותי העיצוב המקצועיים שהאדריכל יספק עבור הלקוח.

הסכמים מקיפים אלה חיוניים מכיוון שהם מתעדים את הציפיות של כל צד ומגנים על האינטרסים של האדריכל והלקוח כאחד. הסכם אדריכלי מוצק מפחית את הסיכון לסכסוכים על ידי הגדרת קווים ברורים, זכויות בעלות, לוחות זמנים לתשלום ופרמטרים מחייבים אחרים כבר מההתחלה. ההסכמים מבטיחים שתהליך התכנון יוכל להתקדם בצורה חלקה.

 

מדוע חשוב לערוך הסכם אדריכלות?

הסכמים אדריכליים ממלאים תפקיד מכריע בפרויקטים של עיצוב בכך שהם מגנים על האינטרסים של האדריכל ושל הלקוח כאחד. הם מספקים חוזה מחייב מבחינה משפטית שמבהיר את היקף הפרויקט, לוח הזמנים והתנאים הכספיים כדי למנוע אי הבנות בהמשך הדרך.

הסכם נכון מפחית את הסיכון עבור האדריכל בכך שהוא מוודא שיקבל פיצוי הוגן עבור עבודתו ומומחיותו בעת הצורך. הוא גם מפחית את הסיכון עבור הלקוח בכך שהוא מספק אחריות לעמידה באבני דרך בפרויקט ולאספקת השירותים עליהם סוכם ובזמנים עליהם סכמו הצדדים.

בנוסף, הסכם אדריכלי מפורט, קובע ציפיות ברורות לגבי זכויות יוצרים, בעלות על העיצובים והוראות ליישוב סכסוכים. הקדשת הזמן לניסוח הסכם מקיף הצופה פני עתיד חיונית לביצוע פרויקטים.

 

סעיפים עיקריים שיש לכלול בהסכם אדריכלות

  1. זהות הצדדים – סעיף זה קובע מי חותם על ההסכם, מי הם למעשה הצדדים לחוזה. יש לכלול בו את השם והכתובת של האדריכל ושל הלקוח, בין אם מדובר באדם פרטי, עסק או ארגון. הגדרת הצדדים באופן ברור היא קריטית.
  2. תיאור הפרויקט – סעיף זה מתאר פרטים עיקריים של פרויקט הבנייה, לרבות המיקום, הדרישות וכל מידע רלוונטי אחר הדרוש כדי להגדיר את היקף העבודה. פירוט עוזר למנוע אי הבנות בהמשך.
  3. היקף השירותים של האדריכל – סעיף זה מגדיר במדויק אילו שירותים יספק האדריכל במהלך כל שלבי הפרויקט, כגון תכנון סכמטי, פיתוח, עיצוב, מסמכי בנייה, מכרז וניהול בנייה. רישום מסמכים עוזר בתיאום הציפיות.
  4. עמלות ותנאי תשלום – סעיף זה מפרט את סך העמלות שיש לשלם לאדריכל ואת לוח התשלומים, כגון מקדמה מראש ותשלומי ביניים המקושרים לשלבים. יש להגדיר כל הוצאה מותרת.
  5. בעלות וזכויות יוצרים – סעיף זה קובע מי ישמור על הבעלות וזכויות היוצרים של מוצרי עבודת העיצוב הסופיים. אלא אם נקבע אחרת, האדריכל שומר על זכויותיו הקנייניות.
  6. ציר זמן של הפרויקט – סעיף זה קובע מועדים מחייבים לאדריכל למסור שרטוטים, מסמכים ושירותים אחרים המפורטים בהיקף העבודה. ציר זמן עוזר לשמור על לוחות הזמנים בביצוע הפרויקט.
  7. פתרון סכסוכים – סעיף זה קובע כיצד יטופלו חילוקי הדעות בין הצדדים, באמצעות הליכי גישור, הליכי בוררות או פנייה לבית המשפט.
  8. תנאי סיום – סעיף זה מכסה את התנאים, תקופות ההודעה מראש וההשלכות במקרה שאחד הצדדים מפסיק את החוזה לפני שהשירותים הושלמו. טיפול נכון בסיום הוא המפתח.

 

מדוע חשוב לפנות לעורך דין על מנת לנסח הסכם אדריכלות

מומלץ מאוד לפנות לעורך דין וזאת על מנת שעורך הדין יבדוק או יסייע בניסוח הסכם אדריכלי מצוין עורך הדין יחשוב על כל התרחישים האפשריים שעלולים לצוץ בעתיד, וידאג לנסח הסכם מקיף השומר על זכויותיכם.

 

סיכום

הסכמים אדריכליים חיוניים להגנה על האינטרסים הן של האדריכל והן של הלקוח וזאת, תוך כדי הגדרת ציפיות ברורות לגבי היקף הפרויקט, לוחות הזמנים והתקציב. הסכמים מנוסחים כראוי מפחיתים אי הבנות וסכסוכים בהמשך הדרך. על מנת לנסח הסכם שיגן עליכם וישמור על כלל זכויותיכם, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק החוזים

הסכם אדריכלות

עיצוב פנים אריק סלומון

עיצוב פנים אריק סלומון

אריק סלומון מעצב וגרפיקאי. בוגר לימודי עיצוב ואדריכלות, מנהל מייסד המרכז לעיצוב פנים בשראל - המקום המקצועי ביותר בעולם העיצוב, אדריכלות ונוף.

צרו איתנו קשר
השאירו פרטים או התקשרו כבר עכשיו והמומחים שלנו יסייעו לכם!
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!